
Bereid je leerlingen goed voor op een activiteit. Zo wordt hun nieuwsgierigheid en verbeelding geprikkeld. Bij de meeste (podium)activiteiten bieden we omkadering aan. Een goede hulp hierbij zijn de lesmappen die de meeste gezelschappen maken. Je kan deze lesmappen downloaden van deze website. De links hiernaar zijn terug te vinden op de actictiteitpagina rechts bovenaan. Enkele weken voor de voorstelling ontvang je ook een herinneringsmail met een link naar de lesmap.
Voor De Show is een interactief, digitaal spel om leerlingen van 6 tot 12 jaar warm te maken voor een theatervoorstelling. Tijdens één lesuur leren je leerlingen de theatercodes kennen, krijgen ze een virtuele rondleiding in een cultuurhuis en stelen ze zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). En dat alles met een minimale voorbereidingstijd. In de klas start je het spel eenvoudig op een digibord of een laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst het theaterspookje Theo de weg. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je in het spel spendeert en welke onderdelen je speelt.
Voorstellingen, waarbij een Voor De Show omkadering is ontwikkeld, zijn aangeduid met het icoon.
Om stipt te kunnen starten, vragen we om minimum 10 minuten voor aanvang aanwezig te zijn. Zo is er voldoende tijd om iedereen rustig zijn jas in de vestiaire te laten hangen en plaats te nemen in de zaal.
Voor sommige activiteiten ben je lang onderweg. Laat dat geen drempel zijn. Het onderweg-zijn kan ook een moment zijn om leerdoelen te bereiken: verkeersregels, kaartlezen, kunst in de metro of streetart ...
Gelieve altijd telefonisch het gemeenschapscentrum of de contactpersoon aangegeven in de bevestigingsmail te verwittigen als de school te laat dreigt te komen. Zo kunnen we samen met de artiesten en de reeds aanwezige scholen bespreken of we de activiteit later kunnen laten starten. Zodra een voorstelling van start gegaan is, kunnen we geen klassen meer toelaten in de zaal.
Bij activiteiten in klasverband, zoals workshops en rondleidingen, verwachten we dat jij er als leerkracht voor zorgt dat de leerlingen betrokken zijn en niet storen, zodat de begeleider kan focussen op de inhoud.
Overloop vooraf met je leerlingen de gedragsscodes bij een bezoek aan een theater. Ook ouders en extra begeleiders moeten van deze codes op de hoogte zijn.
Theatercodes en aandachtspunten
Leerlingen hoeven niet altijd alles te begrijpen. Een ‘moeilijkere’ voorstelling of het ontbreken van pasklare antwoorden, kunnen aanzetten tot nadenken. Dat is een essentieel onderdeel van kunst- en cultuureducatie. Voer in de klas een gesprek over wat jullie gezien hebben. Verschillende visies leiden vaak tot interessante en verrassende interpretaties. Wil je daar hulp bij dan kan je steeds met ons contact opnemen.
We zijn ook benieuwd naar wat jij en je leerlingen van de voorstelling vonden. Na de activiteit krijg je een evaluatiefiche toegestuurd via mail. Je vindt die ook terug op de website.