Informatie

Voor, tijdens en na de activititeit

Voorbereiding 

Bereid je leerlingen goed voor op een activiteit. Zo wordt hun nieuwsgierigheid en verbeelding geprikkeld. Bij de meeste (podium)activiteiten bieden we omkadering aan. Een goede hulp hierbij zijn de lesmappen die de meeste gezelschappen maken.  Je kan deze lesmappen downloaden van deze website. De links hiernaar zijn terug te vinden op de actictiteitpagina rechts bovenaan. Enkele weken voor de voorstelling ontvang je ook een herinneringsmail met een link naar de lesmap

  

Voor De Show is een interactief, digitaal spel om leerlingen van 6 tot 12 jaar warm te maken voor een theatervoorstelling. Tijdens één lesuur leren je leerlingen de theatercodes kennen, krijgen ze een virtuele rondleiding in een cultuurhuis en stelen ze zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). En dat alles met een minimale voorbereidingstijd. In de klas start je het spel eenvoudig op een digibord of een laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst het theaterspookje Theo de weg.  Je bepaalt zelf hoeveel tijd je in het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. 

Voorstellingen, waarbij een Voor De Show omkadering is ontwikkeld, zijn aangeduid met het  icoon.

  

De dag zelf 

Om stipt te kunnen starten, vragen we om minimum 10 minuten voor aanvang aanwezig te zijn. Zo is er voldoende tijd om iedereen rustig zijn jas in de vestiaire te laten hangen en plaats te nemen in de zaal.

Voor sommige activiteiten ben je lang onderweg. Laat dat geen drempel zijn. Het onderweg-zijn kan ook een moment zijn om leerdoelen te bereiken: verkeersregels, kaartlezen, kunst in de metro of streetart ...  

Gelieve altijd telefonisch het gemeenschapscentrum of de contactpersoon aangegeven in de bevestigingsmail te verwittigen als de school te laat dreigt te komen.  Zo kunnen we samen met de artiesten en de reeds aanwezige scholen bespreken of we de activiteit later kunnen laten starten. Zodra een voorstelling van start gegaan is, kunnen we geen klassen meer toelaten in de zaal. 

Bij activiteiten in klasverband, zoals workshops en rondleidingen, verwachten we dat jij er als leerkracht voor zorgt dat de leerlingen betrokken zijn en niet storen, zodat de begeleider kan focussen op de inhoud. 

Overloop vooraf met je leerlingen de gedragsscodes bij een bezoek aan een theater. Ook ouders en extra begeleiders moeten van deze codes op de hoogte zijn. 

  

Theatercodes en aandachtspunten 

  • De medewerkers van de gemeenschapscentra ontvangen jou en je klas met veel plezier! Volg hun richtlijnen rond het plaatsnemen in en het verlaten van de zaal. 
  • Je mag geen drank en eten mee naar binnen nemen in de zaal. 
  • Zet je telefoon uit en gebruik hem niet tijdens een voorstelling. Het licht is storend en je geeft daarmee een signaal naar leerlingen en spelers dat het ok is om niet op te letten. 
  • Er worden geen foto’s gemaakt tijdens de voorstelling. Dat is niet alleen storend, het heeft ook te maken met auteursrechten. Voor of na de voorstelling kun je foto’s maken, bijvoorbeeld tijdens het groeten van de spelers. 
  • Ga bij theater- en filmvoorstellingen tussen de leerlingen zitten of op de uiteinden van de rijen. Laat je leerlingen genieten van de voorstelling en grijp enkel in als ze de voorstelling moedwillig storen. 
  • Hou er rekening mee dat de interactie tussen publiek en spelers erg belangrijk is. Laat kinderen toe om te reageren, maar kom tussen als hun gedrag storend is. Sommige voorstellingen lokken veel reacties uit en bij andere moet het net stil zijn. Geef vooraf aan je leerlingen mee dat praten tijdens een voorstelling storend is en dat applaudisseren best voor het einde wordt bewaard. Lachen, huilen, schrikken, verbaasd zijn, … zijn spontane reacties die tijdens een voorstelling kunnen opgewekt worden. Laat ze gerust toe zolang ze niet hinderlijk zijn voor de anderen. Probeer leerlingen zo discreet mogelijk tot de orde te roepen.  
  • Hoe ouder kinderen zijn, hoe beter ze weten dat er aan het einde van de voorstelling een applaus volgt. Vertel dus op voorhand (vooral aan de jongsten) dat ze hun appreciatie op deze manier kunnen tonen. 
  • Als leerkracht heb je een belangrijke voorbeeldfunctie en ook non-verbale signalen worden opgepikt door leerlingen. Als jij enthousiasme en aandacht toont tijdens een voorstelling, dan geef je dat ook door aan je leerlingen. 
  • Tijdens alle activiteiten verwachten wij dat leerkrachten aandachtig zijn en mee participeren. 

  

Nabespreking 

Leerlingen hoeven niet altijd alles te begrijpen. Een ‘moeilijkere’ voorstelling of het ontbreken van pasklare antwoorden, kunnen aanzetten tot nadenken. Dat is een essentieel onderdeel van kunst- en cultuureducatie. Voer in de klas een gesprek over wat jullie gezien hebben. Verschillende visies leiden vaak tot interessante en verrassende interpretaties.  Wil je daar hulp bij dan kan je steeds met ons contact opnemen. 

 

Evaluatie 

We zijn ook benieuwd naar wat jij en je leerlingen van de voorstelling vonden. Na de activiteit krijg je een evaluatiefiche toegestuurd via mail. Je vindt die ook terug op de website. 

SchoolpodiumZuid mascotte